TERMA
DAN SYARAT-SYARAT
PEMBELIAN + FAQ
Barang-barang yang dijual di laman web ini terdiri dari
1. Barang-barang Preorder
2. Barang-barang 'local stock'
1. Apakah makna "Pre-order"?
Pre-order bermaksud " kebanyakkan barang-barang yang dipaparkan tiada dalam stok kami ,
pelanggan yang berminat untuk membeli barang-barang tersebut perlu
membuat tempahan (order - kami akan pakai istilah ini )terlebih dahulu. Selepas order kami terima,
kami akan membeli barangan tersebut terus dari pembekal kami di negara China,Hong Kong,Taiwan
dan lain-lain negara. Kami akan menghantar order anda selepas barangan itu tiba di stor kami di
Malaysia. Kos kastam ( customs clearance) dan cukai belian ( sales tax) akan dibayar olek pihak kami.
2. Apakah makna 'local-stock'
Local stock bermakna barang-barang yang kami ambil dari pemborong-pemborong barangan China tempatan di Malaysia.
Nota Penting!!
Dalam setiap keadaan, anda perlu bertanya samaada barangan ada stok atau tidak kerana
senario stok barang-barang adalah berbeza
a. Biasanya barangan preorder tiada dalam stok kami , jadi kami perlu order dari negara China dll
b. Kadang-kadang barangan preorder ada stok .
Contohnya Umar order barang A sebanyak 1 unit. Kami terima order Umar dan terus
order barang A mungkin dalam 10 unit, jadi ada lebihan 9 unit ready-stock.
Jika Amirah order barang A juga bermakna barang A sudah sedia ada dalam stok kami .
c. Barangan local stock juga tertakluk kepada keadaan a. dan b.
3. Apakah perkhidmatan pos yang digunakan?
Kami menghantar barang anda melalui Pos Laju atau perkhidmatan
courier Skynet
4. Adakah harga barang termasuk kos penghantaran?
Tidak harga barang tidak termasuk kos penghantaran .
5. Apakah kos penghantaran (shipping cost)?
Kos penghantaran adalah bergantung kepada berat barang anda.
Anggaran kos menggunakan Pos Laju dengan tracking no.
Semenanjung Malaysia
0-500gram - RM6.00
Sabah/Sarawak
0-500gram - RM8.00
Tambahan kg. Kos Pos Laju untuk Semenanjung Malaysia
501-750gm :RM6.90
751-1kg :RM8.20
1.001-1.25kg :RM9.50
1.251-1.5kg :RM10.70
1.501-1.75kg :RM12.oo
1.751-2.okg - RM13.30
Sabah/sarawak
501-750gm :RM9.50
751-1.okg :RM11.30
1.001kg-1.25kg :RM13.30
1.251-1.5kg :RM15.20
1.501-1.75kg :RM17.00
1.751-2.0kg :RM18.90
Untuk mengetahui status penghantaran barang anda, sila ke link http://www.poslaju.com.my/track.aspx
Nota : Pembeli di Alor Setar Kedah atau berhampiran boleh datang mengambil barang sendiri ( self-collect )
6. Apakah tempoh penghantaran?
l) Untuk barangan Pre-order yang tiada stok
a} Dalam masa 24 jam selepas menerima wang deposit anda, kami akan
order barang anda dari pihak pembekal
b} Dalam masa 20 hari( biasanya) atau 4 minggu untuk pembekal menghantar barang dari
negara China ke Malaysia
c} Dalam masa 1-2 hari , barang akan sampai ke tempat anda
NOTA: Barangan di hantar melalui laluan udara. Kelewatan barang tiba di Malaysia adalah perlu anda
fahami apabila melibatkan penghantaran antarabangsa (international shipping). Faktor kelewatan
penerbangan (flight delay), cuaca,pengurusan kastam (custom clearance) adalah masaalah diluar kawalan pihak kami.
ll) Untuk barangan 'local stock' yang tiada stok
a} Dalam masa 24 jam selepas menerima wang deposit anda, kami akan
order barang anda dari pihak pembekal
b} Dalam masa 2 hari( biasanya) untuk pembekal menghantar barang ke stor kami
c} Dalam masa 1-2 hari , barang akan sampai ke tempat anda.
NOTA: Tempoh diatas adalah untuk pembekal kami yang berada di luar Kedah. Barangan yang kami ambil dari pembekal di Kedah
tempoh penghantaran selepas menerima wang deposit adalah 2 hari sahaja.
lll) Untuk barangan yang ready-stock, tempoh penghantaran adalah 1 -2 hari ( Semenanjung) 4 hari ( Sabah/Sarawak)
7. Adakah saya boleh membeli barang-barang di website ini untuk kuantiti
satu ( 1) unit sahaja?
Boleh. Hanya barang-barang yang di tanda MOQ perlu dibeli dalam kuantit tertentui.( MOQ- Minimum
Order Quantity )
8. Adakah perlu saya membayar deposit untuk order barang?
Tidak - untuk barang dengan jumlah harga RM50 kebawah
Ya - deposit 25% daripada jumlah harga barang RM50 keatas
Ini untuk mengelakkan dari pembeli yang tidak serious (unserious or joy buyer).
9. Adakah status stok barang pada pembekal? Maksud saya adakah barang-
barang itu sentiasa ada stok iaitu "Ready Stock" ?
Kebanyakkan barangan dari pembekal adalah "ready stok".
Walaubagaimanapun sekiranya barangan tiada stok, kami akan
memaklumkan kepada anda. Untuk kes tiada stok selepas membayar deposit, kami akan kembalikan
wang deposit anda.
10. Adakah saya boleh membatalkan order saya dan dikembalikan wang
deposit?
Ya - Sekiranya barang yang anda order tiada stok
Ya- Sekiranya kami belum membuat order barang anda iaitu kami belum
membeli barang order anda dari pembekal
Tidak - Sekiranya kami telah membeli barang order anda dari pembekal
Tidak - Sekiranya barang order anda lewat sampai
11. Apakah barangan ada "warranty period"?
Cuma barangan elektronik dan electrik yang ada "limited warranty period"
dalam masa 1 bulan disebabkan kerosakan asal (manufacturing faulty). Sekiranya barangan yang anda terima
( semua katagori)didapati rosak, pecah atau tidak berfungsi, sila hubungi kami.
Nota:
Anda perlu pulangkan kembali barang rosak, pecah atau tidak berfungsi itu termasuk packing asal kepada kami dalam masa 4 hari.
Sila pulangkan semua barang selengkapnya sebagaimana anda menerimanya. Barang yang rosak disebabkan
kecuaian anda contohnya jatuh lalu rosak, tuntutan warranty tidak boleh dibuat. Kos pos untuk penghantaran
barang rosak termasuk untuk tuntutan warranty adalah dibawah tanggungjawab anda
Syarat-Syarat Tambahan
1. Sila perhatikan betul-betul saiz dan warna sebenar barang mengikut rujukan spesifikasi item sebelum membeli. Gambar barang di laman web mungkin nampak lebih besar dari produk sebenar. Warna juga sedikit berbeza mengikut hardware dan setting graphic card dan monitor anda
2. Kebanyakkan barangan dihantar adalah bersama 'retail pack/box'. Adakalanya kotak yang tiba kepada kami mengalami kesan kemek . Itu adalah di luar kawalan kami. Cuma kami akan pastikan tiada langsung kerosakan pada produk yang anda beli
3. Warna barang bergantung kepada kesediaan stok. Jika warna barang yang anda beli tiada stok, kami akan menghubungi anda dahulu
4. Harga barang-barang boleh berubah mengikut harga pembekal. Olehitu sentiasa perhatikan tanda harga sebelum membuat order
SEKIRANYA ANDA FAHAM DAN BERSETUJU DENGAN SYARAT-SYARAT DI ATAS ANDA LAYAK UNTUK MEMBELI-BELAH DI WEBSITE INI.
Barang-barang yang dijual di laman web ini terdiri dari
1. Barang-barang Preorder
2. Barang-barang 'local stock'
1. Apakah makna "Pre-order"?
Pre-order bermaksud " kebanyakkan barang-barang yang dipaparkan tiada dalam stok kami ,
pelanggan yang berminat untuk membeli barang-barang tersebut perlu
membuat tempahan (order - kami akan pakai istilah ini )terlebih dahulu. Selepas order kami terima,
kami akan membeli barangan tersebut terus dari pembekal kami di negara China,Hong Kong,Taiwan
dan lain-lain negara. Kami akan menghantar order anda selepas barangan itu tiba di stor kami di
Malaysia. Kos kastam ( customs clearance) dan cukai belian ( sales tax) akan dibayar olek pihak kami.
2. Apakah makna 'local-stock'
Local stock bermakna barang-barang yang kami ambil dari pemborong-pemborong barangan China tempatan di Malaysia.
Nota Penting!!
Dalam setiap keadaan, anda perlu bertanya samaada barangan ada stok atau tidak kerana
senario stok barang-barang adalah berbeza
a. Biasanya barangan preorder tiada dalam stok kami , jadi kami perlu order dari negara China dll
b. Kadang-kadang barangan preorder ada stok .
Contohnya Umar order barang A sebanyak 1 unit. Kami terima order Umar dan terus
order barang A mungkin dalam 10 unit, jadi ada lebihan 9 unit ready-stock.
Jika Amirah order barang A juga bermakna barang A sudah sedia ada dalam stok kami .
c. Barangan local stock juga tertakluk kepada keadaan a. dan b.
3. Apakah perkhidmatan pos yang digunakan?
Kami menghantar barang anda melalui Pos Laju atau perkhidmatan
courier Skynet
4. Adakah harga barang termasuk kos penghantaran?
Tidak harga barang tidak termasuk kos penghantaran .
5. Apakah kos penghantaran (shipping cost)?
Kos penghantaran adalah bergantung kepada berat barang anda.
Anggaran kos menggunakan Pos Laju dengan tracking no.
Semenanjung Malaysia
0-500gram - RM6.00
Sabah/Sarawak
0-500gram - RM8.00
Tambahan kg. Kos Pos Laju untuk Semenanjung Malaysia
501-750gm :RM6.90
751-1kg :RM8.20
1.001-1.25kg :RM9.50
1.251-1.5kg :RM10.70
1.501-1.75kg :RM12.oo
1.751-2.okg - RM13.30
Sabah/sarawak
501-750gm :RM9.50
751-1.okg :RM11.30
1.001kg-1.25kg :RM13.30
1.251-1.5kg :RM15.20
1.501-1.75kg :RM17.00
1.751-2.0kg :RM18.90
Untuk mengetahui status penghantaran barang anda, sila ke link http://www.poslaju.com.my/track.aspx
Nota : Pembeli di Alor Setar Kedah atau berhampiran boleh datang mengambil barang sendiri ( self-collect )
6. Apakah tempoh penghantaran?
l) Untuk barangan Pre-order yang tiada stok
a} Dalam masa 24 jam selepas menerima wang deposit anda, kami akan
order barang anda dari pihak pembekal
b} Dalam masa 20 hari( biasanya) atau 4 minggu untuk pembekal menghantar barang dari
negara China ke Malaysia
c} Dalam masa 1-2 hari , barang akan sampai ke tempat anda
NOTA: Barangan di hantar melalui laluan udara. Kelewatan barang tiba di Malaysia adalah perlu anda
fahami apabila melibatkan penghantaran antarabangsa (international shipping). Faktor kelewatan
penerbangan (flight delay), cuaca,pengurusan kastam (custom clearance) adalah masaalah diluar kawalan pihak kami.
ll) Untuk barangan 'local stock' yang tiada stok
a} Dalam masa 24 jam selepas menerima wang deposit anda, kami akan
order barang anda dari pihak pembekal
b} Dalam masa 2 hari( biasanya) untuk pembekal menghantar barang ke stor kami
c} Dalam masa 1-2 hari , barang akan sampai ke tempat anda.
NOTA: Tempoh diatas adalah untuk pembekal kami yang berada di luar Kedah. Barangan yang kami ambil dari pembekal di Kedah
tempoh penghantaran selepas menerima wang deposit adalah 2 hari sahaja.
lll) Untuk barangan yang ready-stock, tempoh penghantaran adalah 1 -2 hari ( Semenanjung) 4 hari ( Sabah/Sarawak)
7. Adakah saya boleh membeli barang-barang di website ini untuk kuantiti
satu ( 1) unit sahaja?
Boleh. Hanya barang-barang yang di tanda MOQ perlu dibeli dalam kuantit tertentui.( MOQ- Minimum
Order Quantity )
8. Adakah perlu saya membayar deposit untuk order barang?
Tidak - untuk barang dengan jumlah harga RM50 kebawah
Ya - deposit 25% daripada jumlah harga barang RM50 keatas
Ini untuk mengelakkan dari pembeli yang tidak serious (unserious or joy buyer).
9. Adakah status stok barang pada pembekal? Maksud saya adakah barang-
barang itu sentiasa ada stok iaitu "Ready Stock" ?
Kebanyakkan barangan dari pembekal adalah "ready stok".
Walaubagaimanapun sekiranya barangan tiada stok, kami akan
memaklumkan kepada anda. Untuk kes tiada stok selepas membayar deposit, kami akan kembalikan
wang deposit anda.
10. Adakah saya boleh membatalkan order saya dan dikembalikan wang
deposit?
Ya - Sekiranya barang yang anda order tiada stok
Ya- Sekiranya kami belum membuat order barang anda iaitu kami belum
membeli barang order anda dari pembekal
Tidak - Sekiranya kami telah membeli barang order anda dari pembekal
Tidak - Sekiranya barang order anda lewat sampai
11. Apakah barangan ada "warranty period"?
Cuma barangan elektronik dan electrik yang ada "limited warranty period"
dalam masa 1 bulan disebabkan kerosakan asal (manufacturing faulty). Sekiranya barangan yang anda terima
( semua katagori)didapati rosak, pecah atau tidak berfungsi, sila hubungi kami.
Nota:
Anda perlu pulangkan kembali barang rosak, pecah atau tidak berfungsi itu termasuk packing asal kepada kami dalam masa 4 hari.
Sila pulangkan semua barang selengkapnya sebagaimana anda menerimanya. Barang yang rosak disebabkan
kecuaian anda contohnya jatuh lalu rosak, tuntutan warranty tidak boleh dibuat. Kos pos untuk penghantaran
barang rosak termasuk untuk tuntutan warranty adalah dibawah tanggungjawab anda
Syarat-Syarat Tambahan
1. Sila perhatikan betul-betul saiz dan warna sebenar barang mengikut rujukan spesifikasi item sebelum membeli. Gambar barang di laman web mungkin nampak lebih besar dari produk sebenar. Warna juga sedikit berbeza mengikut hardware dan setting graphic card dan monitor anda
2. Kebanyakkan barangan dihantar adalah bersama 'retail pack/box'. Adakalanya kotak yang tiba kepada kami mengalami kesan kemek . Itu adalah di luar kawalan kami. Cuma kami akan pastikan tiada langsung kerosakan pada produk yang anda beli
3. Warna barang bergantung kepada kesediaan stok. Jika warna barang yang anda beli tiada stok, kami akan menghubungi anda dahulu
4. Harga barang-barang boleh berubah mengikut harga pembekal. Olehitu sentiasa perhatikan tanda harga sebelum membuat order
SEKIRANYA ANDA FAHAM DAN BERSETUJU DENGAN SYARAT-SYARAT DI ATAS ANDA LAYAK UNTUK MEMBELI-BELAH DI WEBSITE INI.
TERIMA
KASIH ATAS SOKONGAN ANDA.
***************************************************
KEPUASAN PELANGGAN ADALH KEPUASAN KAMI
***************************************************
KEPUASAN PELANGGAN ADALH KEPUASAN KAMI